onsdag 3 december 2008

Flercitats-monolog

"Jag stod vi det rytande havet i natt
och såg ut i rymdens evighet.
Och jag såg en svag men tydlig glöd;
Jag såg att nya stjärnor föds.
Och fast det var natt
blev det ändå aldrig svart
Där ute tändes nya ljus".
(Ljuset - Afzelius)

"Så vi klamrar fast vid tanken
på att sträva mot ett mål,
sen får tiden visa om man tar sej dit.
Man vill ju känna att man
ändå gör nåt av sitt enda liv;
Skall man falla vill man göra det i strid;
Vi lever ännu; Ja, vi lever ju".
(Vi lever ännu - Afzelius)

"Jag hinner inte vara skör
i detta rika lilla hörn
av självfixering när jag hör
Den Stora Striden".
(Tellus - Afzelius)

"Så må du fortsätta att kämpa, må du slåss och protestera
så länge orättfärdigheter får finnas kvar.
Det är den tankevärld du tillhör, det är det enda du är till för.
Det är det enda du kan skänka dina barn.

Och till dej, som står på tröskeln
och ska vandra ut i livet,
vill jag säja nåt som ska minna dej om mej:
Om du kämpar för dom svaga,
om du kämpar för det sanna
ska jag alltid gå vid sidan av dej."
(Jag går med dig - Afzelius)

1 kommentar:

Anonym sa...

Björn Afzelius, så fina låtar och texter så det inte är sant. Glömmer aldrig när jag såg Mikael Wiehe för några år sen och han sjöng en vacker låt tillägnad Björn. Tårarna sprutade.